Ocena jakości stron

Indeks Google dla stron mobilnych – nowe informacje

W zeszłym miesiącu Google poinformowało o planowanym wprowadzeniu nowego indeksu mobilnego. Niedawno pojawiły się szczegóły dotyczące planowanej aktualizacji i informacja o rozpoczętych testach indeksu mobilnego.

Przypomnijmy, że obecnie Google ocenia przydatność mobilnych wyników wyszukiwania, indeksując dekstopowe wersje stron. Po wprowadzeniu indeksu dla stron mobilnych stanie się on głównym indeksem i będzie wpływał na ranking stron wyszukiwanych przy użyciu urządzeń mobilnych.

Zmiana ta jest spowodowana chęcią ciągłego polepszania jakości i użyteczności wyników wyszukiwania. Ustalanie rankingu w mobilnych wynikach wyszukiwania na podstawie desktopowych wersji strony stało się coraz większym problemem ze względu na to, że ponad 50% wyszukań ma obecnie miejsce na urządzeniach mobilnych.

Ma to związek z tym, że wiele stron oferuje inny content na urządzenia mobilne – w mocno skróconej wersji – a znacznie bardziej rozbudowany i ciekawszy na desktop. W obecnej sytuacji, kiedy Google indeksuje wersje dekstopową, niektórzy użytkownicy mobilni mogliby wybrać wynik wyszukiwania, który wydaje się, że posiada szukaną informację, ale po przejściu na stronę nie można jej znaleźć, ponieważ zawartość ta dostępna jest w pełni tylko na wersję desktopową. Właściciele takich stron oraz stron, z których zostały usunięte znaczniki danych strukturalnych dla wersji mobilnej najbardziej odczują wpływ nowego indeksu mobilnego.

Prośba o ponowne indeksowanie adresów URL szkodzi rankingowi?

Na Twitterze pojawiło się pytanie czy powinniśmy obawiać się utraty pozycji jeśli wyślemy prośbę do Google o ponowne zaindeksowanie strony.

John Mueller odpowiedział, że prośba o ponowne zaindeksowanie witryny nie wpływa negatywnie na pozycję, podkreślając, że również częste indeksowanie nie poprawia rankingu.

Dla wielu osób, którym pozycjonowanie nie jest obce, powyższa informacja jest oczywista. Wciąż jednak pojawia się wiele mitów na temat SEO i rankingów Google, które warto rozwiewać.

Rzadkie indeksowanie oznaką niskiej jakości witryny?

John Mueller w Hangoucie dla webmasterów wypowiedział się na temat znaczenia częstotliwości indeksowania strony przez roboty Google.

Częstotliwość indeksowania strony to jeden z czynników, który specjaliści biorą pod uwagę przy ocenie jakości strony. Jeżeli roboty Google rzadko odwiedzają podstrony albo nie zagłębiają się podczas indeksowania, mogą być to oznaki, że Google widzi witrynę jako niskiej jakości. Potwierdził to również John Mueller w swojej wypowiedzi na Twitterze.

Zatem jeśli robot Google bardzo rzadko indeksuje naszą witrynę bez konkretnego powodu, powinniśmy rozpocząć pracę nad poprawą jej jakości, jeśli chcemy aby pozycjonowanie było skuteczne.

Pingwin 4.0. jednak nie wymaga wyrzekania się linków?

W jednym z ostatnich newsów informowaliśmy, że Google nie zmieniło swoich rekomendacji odnośnie wyrzekania się linków. Pojawiły się w tej kwestii nowe fakty, które dowodzą, że nie jest to konieczne.

Pingwin 4.0 nie obniża pozycji za linki spamerskie jak było do tej pory, ale dewaluuje ich wartość. To znacząco zmienia podejście do wyrzekania się linków. Obecnie Pingwin prawdopodobnie napotykając niewłaściwe linki ignoruje je i nie obniża rankingu witryny. Ignorowanie takich linków może owszem spowodować obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce, ale z pewnością nie będzie ono tak duże jak przy poprzednich wersjach algorytmu.

W związku z tym wydaje się, że wyrzekanie się linków w odniesieniu do Pingwina nie ma sensu. Dewaluacja linków przez algorytm to takie samo działanie jak ich zrzeczenie się.

Oczywiście informacje te dotyczą jedynie Pingwina 4.0., disavow tool wciąż obowiązuje w odniesieniu do kar ręcznych.

Kolejne testy Google: box rezerwacji hotelu na górze wyników wyszukiwania

Google testuje nowy format panelu umożliwiającego rezerwację hotelu z poziomu wyszukiwarki.

Zamiast możliwości rezerwacji hotelu w grafie wiedzy po prawej stronie wyników wyszukiwania, Google testuje je w oddzielnym miejscu, gdzie zazwyczaj wyświetlają są reklamy AdWords – na górze wyników wyszukiwania.

Jeśli Google wprowadzi taką zmianę na stałe, zastanawiającą kwestią jest ilość reklam AdWords pojawiająca się pod boxem z rezerwacją hotelu. Od jej liczby zależy ilość wyświetlanych organicznych wyników. W takim układzie: box z rezerwacją i kilka reklam AdWords, może zdecydowanie zmniejszyć liczbę wyników organicznych lub znacząco obniżyć miejsce ich wyświetlania.